Forretningsbetingelser

Advokatfirmaet ComplianceLaw

Gældende pr. 1. august 2025

Advokatfirmaet ComplianceLaw (herefter ”ComplianceLaw”) er et mindre advokatfirma, hvor alle advokater er beskikket af Justitsministeriet i Danmark og medlemmer af Advokatsamfundet og Danske Advokater.

Vi er beliggende på følgende adresser:

Sct. Leonis Gade 5
8800 Viborg

Kochsgade 31b
5000 Odense C

Hyskenstræde 10. 3. sal
1207 København K

For vores ydelser gælder følgende betingelser:

1. OPGAVENS OMFANG OG UDFØRELSE

1.1. Disse forretningsbetingelser er gældende for alle ydelser, som leveres af ComplianceLaw, medmindre andet er skriftligt aftalt mellem ComplianceLaw og klienten

1.2. Omfanget af den juridiske bistand og øvrige ydelser aftales individuelt for hver sag mellem ComplianceLaw og klienten.

1.3. Den juridiske bistand leveres i overensstemmelse med Advokatnævnets etiske regler, retsplejelovens bestemmelser samt øvrig relevant lovgivning. Ved modtagelsen af en sag undersøger vi at der ikke foreligger en interessekonflikt. Såfremt det konstateres, må vi henvise sagen til en anden advokat.

1.4. ComplianceLaw er underlagt hvidvaskloven og vil i det lovpligtige omfang indhente og opbevare identitetsoplysninger om klienter.

1.5. Alle sagsakter opbevares sikkert i mindst 5 år efter sagens afslutning og kan være i elektronisk form. Originaldokumenter udleveres til klienten, når sagen afsluttes.

2. HONORAR OG FAKTURERING

2.1. ComplianceLaw fastsætter honoraret med udgangspunkt i arbejdets omfang, herunder tid, hastende karakter, sagens betydning for klienten, værdien af ydelserne, ansvar, kompleksitet, anvendt specialistviden og opnået resultat.

2.2. Udlæg og øvrige opgaverelaterede omkostninger, såsom rejse- og opholdsudgifter, forplejning, gebyrer og større kopierings- og forsendelsesudgifter, viderefaktureres til klienten ud over honoraret.

2.3. Klienten kan på anmodning få et overslag over honoraret, hvis dette er muligt ud fra opgavens art. Hvis honoraret ikke kan oplyses på forhånd, kan de gældende timepriser oplyses, og klienten vil løbende kunne få oplysning om det samlede antal anvendte timer.

2.4. Timepriserne kan reguleres uden varsel; klienten informeres om eventuelle ændringer. For forbrugere gives information om honoraret inden opgaven påbegyndes i henhold til gældende regler.

2.5. ComplianceLaw kan fakturere optjent honorar a conto, typisk månedsvist bagud.

2.6. Klienten kan blive bedt om et depositum, ofte svarende til et kvartals forventet honorar. Større eksterne udgifter eller udlæg kan kræves forudbetalt eller betalt umiddelbart efter, de er påløbet.

2.7. Betalingsbetingelserne er netto 8 dage fra fakturadato. Ved forsinket betaling pålægges rente i henhold til rentelovens bestemmelser.

3. KLIENTMIDLER

3.1. ComplianceLaw er omfattet af klientkontovedtægten. Med hensyn til forrentning af klientmidler på hovedklientkontoen vil der ikke blive beregnet rente af klientmidler under 100.000 kr., ligesom eventuelle negative renter afholdes af advokatfirmaet.

3.2. Overstiger klientmidler 100.000 kr., vil der ske renteberegning fra dag 10, hvor tilskrevne renter tilfalder klienten, mens negative renter opkræves klienten. Rentetilskrivning finder sted én gang årligt og/eller ved sagens afslutning.

3.3. For midler indsat på klientkonto via advokatfirmaet gælder samme regler, som gælder for midler, som klienten selv indsætter i pengeinstituttet. Det betyder, at der ved pengeinstituttets konkurs pr. klient er dækning for op til 100.000 EUR under indskydergarantiordningen. Der gælder dog særlige regler for beløb deponeret i forbindelse med private bolighandler.

4. FORTROLIGHED

4.1. ComplianceLaw forpligter sig til at behandle alle oplysninger modtaget fra eller om klienten fortroligt. ComplianceLaw vil til enhver tid overholde gældende regler om tavshedspligt for advokater i medfør af de advokat etiske regler.

4.2. ComplianceLaw kommunikerer primært via e-mail. Alle e-mails sendt fra ComplianceLaw vil være krypteret under forsendelsen (TLS 1.2).

5. CYBERSIKKERHED

5.1. ComplianceLaw prioriterer cybersikkerhed og arbejder aktivt for at beskytte klienters data i henhold til gældende standarder og bedste praksis. Som led i vores digitale ansvarlighed, vil ComplianceLaw inden 1. september 2026 have implementeret sikkerhedstiltag, der opfylder kravene til D-mærket – det officielle danske mærke for it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse.

5.2. ComplianceLaw prioriterer cybersikkerhed og arbejder aktivt for at beskytte klienters data i henhold til gældende standarder og bedste praksis.

5.3. Vores infrastruktur og processer bliver løbende vurderet og tilpasset for at beskytte mod uautoriseret adgang, datalækager og cyberangreb. ComplianceLaw gennemfører regelmæssigt risikovurderinger, medarbejderuddannelse og interne audits, så både tekniske og organisatoriske foranstaltninger.

5.4. Klienter kan dermed have tillid til, at deres information behandles sikkert og ansvarligt.

5.5. ComplianceLaw tilstræber transparens om vores cybersikkerhedsarbejde, og vi står til rådighed for klienter, der ønsker yderligere information om vores sikkerhedspraksis.

6. Bæredygtighed

6.1. ComplianceLaw forpligter sig til at fremme bæredygtighed på tværs af vores virksomhedspraksis. Vi integrerer miljømæssige og sociale hensyn i vores daglige arbejde for at understøtte en ansvarlig udvikling – både internt og i samarbejdet med klienter og samarbejdspartnere.

6.2. ComplianceLaw vil senest ved udgangen af 2026 kunne aflevere sin førte ESG-rapportering.

6.3. Vi arbejder løbende på at minimere vores miljøaftryk gennem digitalisering, energibesparende tiltag samt valg af ansvarlige leverandører. Derudover prioriterer vi et godt arbejdsmiljø og et inkluderende arbejdsmiljø, hvor forskellighed og trivsel understøttes.

6.4. Vi står altid til rådighed for dialog om, hvordan vi sammen kan bidrage til en mere bæredygtig fremtid.

7. HVIDVASK

7.1. Hvis din sag omfattes af reglerne i Lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven), er ComplianceLaw forpligtet til at orientere dig om dette og til at indhente samt opbevare ID-oplysninger om dig.

7.2. Skulle ComplianceLaw få mistanke om, at du er involveret i hvidvask af penge eller finansiering af terrorisme, er ComplianceLaw forpligtet til at underrette Hvidvasksekretariatet og videregive de nødvendige ID-oplysninger. ComplianceLaw må ikke oplyse dig om, hvorvidt en sådan underretning har fundet sted.

8. IMMATERIELLE RETTIGHEDER OG REFERENCER

8.1. ComplianceLaw har og bevarer alle ophavsrettigheder og øvrige immaterielle rettigheder til skriftligt materiale, der udarbejdes og leveres til klienter i forbindelse med rådgivning eller sagsbehandling.

8.2. Hertil bevarer ComplianceLaw alle immaterielle rettigheder til navn og logo og enhver anvendelse heraf, må kun ske efter aftale med ComplianceLaw.

8.3. Klienten får alene ret til at anvende materialet til det aftalte formål og må ikke videregive eller benytte materialet til andre formål uden forudgående skriftlig tilladelse fra ComplianceLaw.

8.4. ComplianceLaw vil i visse tilfælde ønske at gøre brug af klienten som reference på vores hjemmeside. Der vil kun blive refereret til klientens navn og logo. Klienten kan på ethvert tidspunkt frasige sig muligheden for at blive nævnt som reference.

8.5. Hvis vi på forhånd er i tvivl, om klienten har indsigelser mod at blive anvendt som reference, vil vi på forhånd indhente klientens accept.

9. FORSIKRINGSFORHOLD OG ANSVAR

9.1. ComplianceLaw indestår for at opretholde en for advokatbranchen sædvanlig erhvervsansvarsforsikring i aftalens løbetid. ComplianceLaw er ansvarsforsikret hos HDI.

9.2. Compliancelaw er ansvarlig for alle opgaver som påtages under aftalen, i overensstemmelse med dansk rets almindelige regler, dog er ComplianceLaw ikke ansvarlig for indirekte tab såsom driftstab, avancetab, følgeskader, tabt arbejdsfortjeneste eller ethvert andet lignende økonomisk konsekvenstab.

9.3. ComplianceLaw, herunder for partnere, advokater og øvrige ansatte, samlede ansvar overfor klienten pr. opgave er begrænset og kan maksimalt gøres op til kr. 2.000.000.

9.4. Compliancelaw påtager sig intet ansvar overfor tredjemand, som er en følge af klienters anvendelse af materiale eller rådgivning ydet af ComplianceLaw.

9.5. ComplianceLaw hæfter ikke for fejl begået af underleverandører, andre advokater eller udenlandske advokatforbindelser, som efter aftale med klienten har fået overladt løsningen af dele af opgaven.

10. OPSIGELSE

10.1. ComplianceLaw og klienten kan til enhver tid og uden begrundelse opsige aftalen om juridisk bistand med skriftligt varsel. ComplianceLaws kan kun opsige under hensyn til advokatetiske regler, så klienten får tid til at finde anden juridisk hjælp.

10.2. Ved opsigelse er klienten forpligtet til at betale for det arbejde, der allerede er udført af ComplianceLaw samt eventuelle udlæg i forbindelse med overdragelse af sagen til en ny rådgiver. ComplianceLaw foranlediger, at alle relevante dokumenter og materiale overdrages til klienten eller dennes nye repræsentant uden unødig forsinkelse.

10.3. Hvis ComplianceLaw og klienten har indgået en samarbejdsaftale med en aftalt opsigelsesfrist, vil en sådan aftalt opsigelsesfrist gå forud for nærværende opsigelsesklausul.

11. LOVVALG OG VÆRNETING

11.1. ComplianceLaw rådgivning og disse forretningsbetingelser er underlagt dansk ret (eksklusiv eventuelle lovvalgsregler).

11.2. Enhver tvist, som måtte opstå, kan alene indbringes for de danske domstole.

12. KLAGEADGANG

12.1. Compliancelaw er underlagt de Advokatetiske Regler, som udstedes af Advokatsamfundet. De Advokatetiske Regler kan findes på

www.advokatsamfundet.dk

I tilfælde af utilfredshed med ComplianceLaw’s rådgivning eller behandling af sagen i øvrigt kan klienten til enhver tid kontakte den ansvarlige partner. Klienten kan indbringe klager over ComplianceLaws rådgivning og det beregnede salær for Advokatnævnet - Kronprinsessegade 28, 1306 København K, postkasse@advokatnaevnet.dk